Δικαιώματα και Υποχρεώσεις Ασθενούς

Σύμφωνα με τον νόμο Ν. 2071/92 ΦΕΚ 123/92 ο ασθενής έχει το δικαίωμα,

  • προσεγγίσεως στις υπηρεσίες του νοσοκομείου, τις πλέον κατάλληλες για τη φύση της ασθένειάς του.
  • παροχής φροντίδας σ’ αυτόν με τον οφειλόμενο σεβασμό στην ανθρώπινη αξιοπρέπειά του. Αυτή η φροντίδα περιλαμβάνει όχι μόνο την εν γένει άσκηση της ιατρικής και της νοσηλευτικής, αλλά και τις παραϊατρικές υπηρεσίες, την κατάλληλη διαμονή, την κατάλληλη μεταχείριση και την αποτελεσματική διοικητική και τεχνική εξυπηρέτηση.
  • να συγκατατεθεί ή να αρνηθεί κάθε διαγνωστική ή θεραπευτική πράξη που πρόκειται να διενεργηθεί σε αυτόν. Σε περίπτωση ασθενούς με μερική ή πλήρη διανοητική ανικανότητα, η άσκηση αυτού του δικαιώματος γίνεται από το πρόσωπο που κατά νόμο ενεργεί για λογαριασμό του.
  • να ζητήσει να πληροφορηθεί ότι αφορά στην κατάστασή του. Το συμφέρον του ασθενούς είναι καθοριστικό και εξαρτάται από την πληρότητα και ακρίβεια των πληροφοριών που του δίνονται. Η πληροφόρηση του ασθενούς πρέπει να. του επιτρέπει να σχηματίσει πλήρη εικόνα των ιατρικών, κοινωνικών και οικονομικών παραμέτρων της καταστάσεώς του και να λαμβάνει αποφάσεις ο ίδιος ή να μετέχει στη λήψη αποφάσεων, που είναι δυνατό να προδικάσουν τη μετέπειτα ζωή του.
  • να πληροφορηθεί, πλήρως και εκ των προτέρων, για τους κινδύνους που ενδέχεται να παρουσιασθούν ή να προκύψουν εξ αφορμής εφαρμογής σε αυτόν ασυνήθων ή πειραματικών διαγνωστικών και θεραπευτικών πράξεων. Η εφαρμογή των πράξεων αυτών στον ασθενή λαμβάνει χώρα μόνο ύστερα από συγκεκριμένη συγκατάθεση του ιδίου. Η συγκατάθεση αυτή μπορεί να ανακληθεί από τον ασθενή ανά πάσα στιγμή. Ο ασθενής πρέπει να αισθάνεται τελείως ελεύθερος στην απόφασή του, να δεχθεί ή να απορρίψει, κάθε συνεργασία του με σκοπό την έρευνα ή την εκπαίδευση. Η συγκατάθεσή του για τυχόν συμμετοχή του, είναι δικαίωμά του και μπορεί να ανακληθεί ανά πάσα στιγμή.
  • στο μέτρο και στις πραγματικές συνθήκες που αυτό είναι δυνατόν, προστασίας της ιδιωτικής του ζωής. Ο απόρρητος χαρακτήρας των πληροφοριών και του περιεχομένου των εγγράφων που τον αφορούν, του φακέλου των ιατρικών σημειώσεων και ευρημάτων, πρέπει να είναι εγγυημένος.
  • του σεβασμού και της αναγνωρίσεως σ’ αυτόν των θρησκευτικών και ιδεολογικών του πεποιθήσεων.
  • να παρουσιάσει ή να καταθέσει αρμοδίως διαμαρτυρίες και ενστάσεις και να λάβει πλήρη γνώση των επ’ αυτών ενεργειών και αποτελεσμάτων.

 

Ο ασθενής έχει υποχρέωση να,

  • διευκολύνει την εργασία των γιατρών και των επαγγελματιών υγείας, ενημερώνοντάς τους, για τις οποιεσδήποτε αλλαγές στην υγεία του και για τα φάρμακα που πιθανόν έπαιρνε, πριν την εισαγωγή.
  • σέβεται τα δικαιώματα των άλλων ασθενών.
  • ζητά διευκρινήσεις για την διάγνωση και την νοσηλεία του.
  • ακολουθεί τις υποχρεώσεις που απορρέουν από τον Κανονισμό του Νοσοκομείου.
  • προσκομίζει το Βιβλιάριο ασθενείας του και την Αστυνομική του Ταυτότητα. Προσοχή: Τα έξοδα νοσηλείας θα τα επιβαρύνονται οι ίδιοι οι ασθενείς, εάν δεν υπάρχει εισιτήριο από τον ασφαλιστικό τους φορέα.

 

Γενικές Πληροφορίες

Η εισαγωγή στο Νοσοκομείο, ξεκινά από τα Εξωτερικά Ιατρεία στα οποία εκδίδεται από τον υπεύθυνο Ιατρό το έντυπο εισιτήριο εις διπλούν. Το ένα αντίγραφο προσκομίζεται στο Γραφείο Κίνησης και το άλλο παραδίδεται στην προϊσταμένη του Τμήματος.

Ο ασθενής και οι συνοδοί του πρέπει να γνωρίζουν ότι το προσωπικό του Νοσοκομείου δεν δέχεται οποιασδήποτε μορφής φιλοδωρήματα δεδομένου ότι η παροχή υπηρεσιών υγείας αποτελεί υποχρέωση της πολιτείας και καθήκον του λειτουργού που τις παρέχει, ο οποίος και αμείβεται για αυτό.
Κάθε προσπάθεια για φιλοδώρημα συνιστά αδίκημα και διώκεται και αυτός που προσπαθεί να φιλοδωρήσει αλλά και αυτός που αποδέχεται το φιλοδώρημα.

Η χρήση τηλεόρασης, ραδιοφώνου και κινητού τηλεφώνου στο θάλαμο επιτρέπεται εφόσον υπάρχει έγκριση του Δ/ντού της Κλινικής και σύμφωνη γνώμη όλων των νοσηλευομένων του θαλάμου.

Στο τέλος της νοσηλείας, παραδίδεται το έντυπο εξιτήριο, εις διπλούν, από την Προϊσταμένη του Τμήματος, στον ασθενή ή τον συνοδό, το οποίο προσκομίζει στο Γραφείο Κίνησης Ασθενών, προς θεώρηση και λογιστική τακτοποίηση και κατόπιν, το θεωρημένο αντίγραφο εξιτηρίου, προσκομίζεται και επιδεικνύεται στην Προϊσταμένη του Τμήματος.

Στο ισόγειο εξωτερικά του κτιρίου του Νοσοκομείου λειτουργεί κυλικείο για τους επισκέπτες.